نخستین نشست خبری علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و معاون برنامهریزی و توسعه منابع این وزارتخانه امروز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.
فرهادی درباره توسعه و تجهیز هنرستانها اظهار کرد: ۵۰ درصد دانشآموزان دوره متوسطه باید به هنرستانها بروند و این الزام برنامه توسعه است؛ همچنین هنرستانها باید به تجهیزات آموزشی مجهز شوند اما اگر با ظرفیت موجود این کار را انجام دهیم، دشوار و زمانبر است.
وی افزود: استفاده از برون سپاری هنرستانها به حوزه صنعت در کنار تجهیز آنها مدنظر است و امسال این موضوع در دستور کار است؛ ضمن اینکه در بودجه ۱۴۰۳ و برنامه هفتم نیز اعتباراتی را پیشبینی کردهایم.
اینکه محتوای برخی دروس ویژه دانشآموزان دختر و پسر باشد ناظر به دروس خاص مانند دینی، احکام، مهارت اجتماعی و شهروندی است
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تألیف کتابهای درسی بر اساس جنسیت دانشآموزان بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش درباره این موضوع توضیح داد اما اینکه محتوای برخی دروس ویژه دانشآموزان دختر و پسر باشد ناظر به دروس خاص مانند دینی، احکام، مهارت اجتماعی و شهروندی است.
وی ادامه داد: باید از طریق آموزش، مهارتهای خاص را در دانشآموزان دختر و پسر تقویت کنیم و بخشی مربوط به احکام دینی است که برای دانشآموزان دختر و پسر متفاوت است.
فرهادی افزود: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کار خود را شروع کرده است و اینکه چقدر آمادگی داریم قطعا کامل نیست اما کار شروع شده است و در پایان برنامه، اثرات مطلوب را مشاهده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: انتظار داریم خانوادهها که بر فرزندان خود حساس هستند در این باره به ما کمک کنند و همانگونه که پارکهای مخصوص بانوان ایجاد کردیم، در فضای آموزشی نیز باید در شرایط مورد نیاز محیط مناسب برای دانش آموزان دختر و پسر ایجاد کنیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره مدارس ناایمن بیان کرد: اگر مدرسهای ناایمن باشد، دانشآموزی در آنجا مستقر نخواهیم کرد؛ در یک سال گذشته بیش از ۳۰ هزار کلاس درس از نو ساخته شده یا مقاوم سازی شده است اما در برنامه هفتم باید مشابه برنامه پنجم تزریق مالی ویژه برای ساخت مدارس داشته باشیم.
وی اضافه کرد: اینکه بگوییم چه زمانی تخریب و نوسازی مدارس پایان میپذیرد باید بگوییم فرایند ادامه دار است و با گذشت زمان، بخشی از مدارس به نوسازی نیاز دارند؛ حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار کلاس باید سالانه تخریب، نوسازی و مقاوم سازی شوند. همچنین در برنامه هفتم توسعه این موضوع از طریق مولد سازی، همراهی خیرین و اختصاص بودجه امکانپذیر است.
تخلف در مدارس غیردولتی به چه کسی گزارش شود؟
فرهادی درباره مدارس غیردولتی اظهار کرد: آنچه که نظارت بر مدارس غیردولتی تعیین شده عبارت از آموزش و پرورش رسمی است یعنی تدریس کتب، برگزاری امتحانات و تمام فعالیتهایی که در مدرسه دولتی انجام میشود، در مدارس غیردولتی هم باید باشد اما مازاد بر این مانند سرویس یا اختصاص غذا از طریق توافق والدین و مدارس است.
وی افزود: اگر در مدارس غیردولتی به لحاظ درسی یا فرهنگی مشکلی بود ابتدا به مدیر مدرسه بگویند و پس از آن به معاونتهای آموزشی و حوزه مدارس غیردولتی مناطق اطلاع دهند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه صدای مردم را از طریق مناطق آموزش و پرورش میشنویم، گفت: فضای تخلف از مدارس ما به ویژه معلمان، بسیار دور است و درصد کمی از مدارس اقدام به تخلف یا برخورد نامناسب میکنند.
وی تصریح کرد: در میان کارکنان دولت، آموزش و پرورش و مدیران مدارس به لحاظ بهرهوری و تعامل با مردم بیشترین بهرهوری دارند و والدین در گروههای مختلف فضای مجازی با معلمان فرزند خود در ارتباط هستند؛ اگر مشکلاتی ایجاد میشود اسم آن را ناهماهنگی میگذاریم تا برخورد نامناسب.
فرهادی درباره توسعه مدارس غیردولتی عنوان کرد: در بحث توسعه مدارس غیردولتی مدنظر داریم تا مدارس ابتدایی در اولویت آخر و هنرستانها در اولویت نخست باشند اما چون هزینه هنرستانها زیاد است از آن استقبال نمیشود بنابراین در نظر داریم تا هنرستانها را از طریق ارتباط با اصناف و صنعت توسعه دهیم.
۳۰ هزار معلم در آستانه بازنشستگی ماندند
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره استفاده از معلمان بازنشسته، اظهار کرد: در سالهای گذشته جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کاهش یافت و ۸۰ هزار نفر ناترازی در پذیرش دانشجو معلمان داشتیم؛ از سوی دیگر اکنون بالاترین سطح بازنشستگی را در آموزش و پرورش داریم و این مسائل باعث کمبود معلم شد.
وی ادامه داد: برای جبران کمبود معلم به سراغ چند موضوع باید میرفتیم از جمله اضافه تدریس معلمان شاغل،تدریس بازنشستگان و درخواست از معلمان برای به تأخیر انداختن بازنشستگی؛ البته سن معلمان بازنشسته زیاد نیست و در ۴۸ سالگی بازنشسته میشوند.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش اضافه کرد: تشکر میکنم از ۳۰ هزار معلمی که امسال میتوانستند بازنشسته شوند اما این کار را به تعویق انداختند تا بخشی از کلاسهای خالی را تکمیل کنیم؛ در اواخر شهریور با ارسال پیامک از آن ها خواستیم تا بازنشستگی خود را به تعویق بیاندازند.
استخدام ۱۹ هزار مشاور و مربی امور تربیتی؛ بزودی
فرهادی درباره مسائل پرورشی دانشآموزان گفت: تحت پوشش بردن ۲ تا ۳ میلیون دانشآموز در برنامههای پرورشی، وضعیت مطلوب نیست و از بخشهای مختلف دولت تقاضا داریم برای افزایش کادر پرورشی به ما کمک کنند.
وی ادامه داد: مجوز استخدام ۱۹ هزار مشاور و مربی امور تربیتی را از سازمان اداری و استخدامی میگیریم و به زودی آن ها را استخدام خواهیم کرد.
کلاس بدون معلم نداریم
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت کمبود معلم، اظهار کرد: بعد از آزمون دبیری اعلام کردیم که کلاس خالی نداریم اما بدین معنا نیست که به طور موردی مشکلی برای ما ایجاد نشود.
وی ادامه داد: اکنون یک میلیون معلم در مدارس هستند اما ممکن است برخی معلمان زن در وسط سال تحصیلی به مرخصی زایمان بروند در اینجا معلم تغییر میکند؛ تمام مسائل پیش بینی نشده ممکن است باعث شود به صورت موردی چند روز کلاس درس بدون معلم باشد اما سریع جایگزین خواهد شد و اکنون کلاس بدون معلم نداریم.
فرهادی اضافه کرد: البته کمبود معلم را تأیید میکنیم اما خالی بودن کلاسهای درس را قبول نداریم؛ اینکه از معلمان میخواهیم بازنشستگی خود را به تعویق بیندازند یا از معلمان بازنشسته و دانشجو معلمان برای تدریس دعوت میکنیم به معنای کمبود معلم است.
وی افزود: با بیش از ۱۶ میلیون دانشآموز این موارد طبیعی است و معلمان هم ممکن است مانند سایر اقشار جامعه دچار مشکلاتی شوند و به کلاس درس نیایند؛ معلمان چیزی به نام مرخصی اداری ندارند و اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید،کلاس درس در آن روز بدون معلم میماند و اخباری که به دست ما درباره کلاسهای درس بدون معلم از سوی والدین رسیده است از جنس همین مسائل است.
امسال هر ۲ ماه یکبار حق التدریس معلمان را پرداخت میکنیم
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت منظم حقالتدریسها گفت: حق التدریس مانند اضافه کار کارمندان است و اگر به موقع پرداخت شود، انگیزه معلمان برای اضافه تدریس، بیشتر میشود و کمتر کمبود معلم خواهیم داشت.
وی افزود: امسال برنامهریزی کردیم با تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، هر ۲ ماه یکبار حق التدریس را پرداخت کنیم.
شیر مدرسه تا پایان آبان در سراسر کشور توزیع میشود
فرهادی درباره سرانجام توزیع شیر در مدارس کشور، بیان کرد: شیر در چند استان توزیع شده اما هنوز فراگیر نشده است و علت آن آمادگی شرکتهای تولید کننده برای ارائه شیر دانشآموزی است.
وی ادامه داد: به دلیل حساسیتی که داریم، شرکتهایی که با مجوز وزارت بهداشت از نظر کیفیت در سطح a هستند با ما همراهی میکنند و تعداد آن ها محدود است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: هماکنون قرارداد با شرکتها منعقد شده است و توزیع شیر در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، شهرستانهای تهران، کهگیلویه و بویر احمد و کرمان آغاز شد و قرار بود 11 استان محروم در اولویت توزیع باشند تا به کل کشور توسعه یابد؛ پیش بینی این است تا پایان آبان شیر در سراسر کشور توزیع شود.
وی افزود: شرکتهای تولید کننده محدودیتهایی دارند از جمله اینکه شیر باید به تعداد دانشآموزان دوره ابتدایی که قابل توجه است، تولید شود و پس از آن باید به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز در انبار بماند و تست شده و بعد توزیع شوند همچنین ۲۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ برای توزیع شیر از محل هدفمندی یارانهها تأمین شده است.
نظر شما